Danmarkssegling

Vi har ägnat en del av semestern åt fix med båten, med målet att ha en segelsemester i Danmark. Det blev en hel del jobb med att få masten på plats ordentligt, fick köpa nya delar och grejer. Men det löste sig och vi kunde ta små testturer under juli. Och nu har vi genomförs vår Danmarksresa!
 
I tisdags lämnade vi Lomma och seglade till Lagunen i Malmö för att tanka, sen vidare till Dragör. Det tog en väldig tid för vindarna var inte riktigt med oss, men som tur är fungerade motorn kanonbra. Vi stannade två nätter i Dragör, badade och solade, läste, promenerade i byn och åt någon dansk specialitet till lunch under konversation av två danska fyllgubbar och avslutade med em-semi på radion. Trots det trista resultatet var det en fin dag.  Vid 10-tiden på torsdagen seglade vi vidare till Tårbäck, en jättemysig liten hamn. Det var dimmigt och helt tyst ute på havet när vi seglade, en magisk känsla. Sedan la vinden av helt och vi fick köra motor i lite regn och moln för att komma till hamnen före tvåtiden, och det var tur för vi tog den sista lediga platsen som var stor nog åt Sinogalla. Stannade två nätter även i Tårbäck som ligger på promenadavstånd från Bakken, så dit gick vi på fredagen. På lördag förmiddasg seglade vi hem till Lomma igen. Äntligen var vinden på vår sida så vi kunde segla hela vägen. Det tog ca 5,5 h och gick mellan 5 och 9 knop ungefär. Efter att det spöregnade i början blev det en fantastisk segling med sol resten av vägen.
 
(bild från matplatsen i köket)
 
Det vi märkt är att Singoalla inte så bra på att kryssa men det är ju en motorseglare så då får man bara starta motorn. När vinden kommer från sidan eller akterifrån går det jättebra att segla och man får bra fart. Framförallt är det trevligt att den går så stadigt, man kan helt låta rodret vara och bara åka med. Det är en mycket stabil och trygg  båt. Den är lite svår att styra om man inte är van, men det börjar vi ju bli nu. På grund av att det är en stor båt med långköl tar det tid att ändra riktning, speciellt klurigt är det att backa. Det gör inte saken lättare att det är för hög hastighet när man kör på tomgång, vi ska få hjälp av mekaniker att fixa det så vi kan köra saktare när man lägger till och kör in och ut ur hamnar.
 
Det har varit jättekul att vara ute och segla och se att båten verkligen fungerar med sina gamla segel och nyinstallerad motor. Det är som en gammal husbåt ungefär - som en liten sommarstuga inuti. Nu har det varit lite priminitivt men mysigt med vattendunk istället för vatten i tanken och fotogenlampa på kvällarna istället för el. Under tiden fixade vi dock med elen så nu har vi flera lampor igång. Inför kommande år har vi, förutom att spara till nya segel, massor av småprojekt att göra för att snygga till utsidan på Singoalla och göra insidan mer praktisk.  Men det är ju så mycket roligare att fixa med när man vet att den funkar att semestra med:)
 
 
En enda liten motgång blev det: precis när vi kört in i hemmahamnen i Lomma och konstaterat att det gått så himla bra allting så skulle vi styra in på vår plats. Men plötsligt slutade växeln att fungera, det vill säga motorn gick men vi kom varken framåt eller bakåt... båten började driva utåt i hamnen. Vi lyckades lösa det och med lite hjälp komma tillbaka till vår plats. Hoppas att det går att laga fast båten ligger i vattnet, men det finns en risk att det måste lagas sen på land. Mekanikern ska kolla på det imorgon. Vi är grymt tacksamma att detta inte hände när vi skulle lägga till i liten dansk hamn eller mitt ute på havet, nu är det ju ingen fara.
 
 
På bilden nedan ser man W för Williamkryssare och S1 vilket betyder att det är den första Willamkryssaren
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0